Testy zo všeobecných študijných predpokladov (VŠP) a všeobecných jazykových schopností (VJS) sa medzi bilingválnymi gymnáziami stali v ostatných rokoch populárnou metódou výberu žiakov. Inak tomu nie je ani na prijímačkách na bilingválne gymnázium v roku 2023. Testy VŠP a VJS ú určené pre žiakov ôsmeho a deviateho ročníka. Všeobecné študijné predpoklady a všeobecné jazykové schopnosti predstavujú jeden alebo dva testy, ktoré majú za úlohu overiť niečo oveľa dôležitejšie, než je stav aktuálnych vedomostí z matematiky či slovenčiny. Testy VŠP a VJS zisťujú predpoklad  žiaka logicky uvažovať, schopnosť citlivo vnímať jazyky a vychádzajú mimo rámec bežného školského učiva.

Na testy VŠP a VJS sa dá do istej miery pripraviť a, samozrejme, obrovskú úlohu tu zohráva efekt nácviku. Pokiaľ ôsmak či deviatak nevie, čo znamená antonymum, ťažko si bude vyberať spomedzi jednoznačných odpovedí. Chyby, ktoré pri vypĺňaní testov VŠP a VJS žiaci robia, však nie sú vždy zapríčinené vedomostným nedostatkom. Naši skúsení lektori a lektorky pre vás pripravili zoznam najčastejších chýb v testoch VŠP a VJS. Tým sa môžete cielene na prijímacích pohovoroch na bilingválne gymnázium vyhnúť. Pri vytváraní zoznamu sme vychádzali najmä zo skúseností pri nácvikoch prijímacích pohovorov na kurzoch VŠJP8, Expres dní a v neposlednom rade pri oprave testov VŠP a VJS na Prijímačkách nanečisto,

Chyby v prijímacích testoch z VŠP a VJS

Neobľúbená matematika a veci s ňou súvisiace (VŠP)

  • Fóbia z matematických pojmov – niektoré úlohy obsahujúce slová ako: súčet, súčin, jedenásťnásobok rozdielu… Pokiaľ ste ten typ, ktorému matematické pojmy nepripomínajú príjemné chvíle, skúste sa na chvíľku pozastaviť a poriadne si uvedomiť, čo vlastne máte podľa zadania robiť. Určite to nie je také strašidelné, ako sa zdá a matematické úlohy takmer nikdy nepresahujú učivo siedmej triedy ZŠ matematiky.
  • Čítanie z grafov a tabuliek – mnohí žiaci si neuvedomujú, že tabuľky a grafy slúžia na sprehľadnenie informácií. V médiách s nimi neprichádzajú do kontaktu a na testoch im nevenujú dostatočnú pozornosť. V grafoch a tabuľkách však býva najdôležitejšie nájsť relevantný údaj, čiže iba čítať – pozrieť sa na stĺpce a riadky a vysvetľujúcu legendu ku grafu.
  • Rímske číslice – aj napriek tomu, že sa ich v škole učíme na matematike už v piatom ročníku, žiaci nepoznajú hodnoty číslic a ani prácu s nimi. Mnemotechnická pomôcka: Ivan Viedol Xéniu Lesnou Cestou Do Mesta.

Slovná zásoba a cudzie jazyky (VJS)

  • Čítanie cudzích jazykov – esperanto, interlingua, poľština či chorvátčina sú jazyky, ktoré školy s obľubou využívajú v časti VJS. Prekvapivo veľa žiakov pracuje s textami v cudzích jazykoch ťažkopádne. Niektorí sa texty často snažia čítať s nejakou výslovnosťou. Iní sa zas snažia pochopiť každému jednému slovu, čím strácajú čas a pointu textu. Po texte je efektívne ľahko prejsť očami a zmieriť sa s tým, že ho pravdepodobne doslovne nevieme preložiť, no súhra slov, ktoré poznáme zo slovenského alebo iných jazykov nám bude dávať zmysel. Niekedy vôbec nemusíte čítať celý text, ale napríklad len vysvetliť význam zvýrazneného slova či vety. Tu zbytočnou snahou o preklad celého textu dokážu žiaci často stratiť aj niekoľko (desiatok) minút.
  • Poprehadzované písmená v slovách – cesta k úspešnému vylúšteniu slova, v ktorom sú poprehadzované písmená, sa nachádza v spôsobe čítania. Žiaci majú tendenciu čítať tieto slová zľava doprava tak, ako keby čítali bežné slová. Tento spôsob čítania však predstavuje problém. Náš mozog sa totiž jednoducho adaptuje na skutočnosť, že toto slovo sa začína na písmeno H a končí na písmenko Ň – napr. HACYKUŇ. Žiaľ, už nikdy sa nedozviete, že hľadaným slovom je v skutočnosti slovo kuchyňa. Preto je najefektívnejšie fixovať svoj pohľad do stredu takéhoto slova.
  • ,,A keď v tom nevidím význam?‘‘ – pri niektorých úlohách sa zdá, že klasická školská slovenčina prevalcuje význam. Ak medzi slovami neviete nájsť logickú súvislosť, prípadne nerozumiete, podľa čoho sú slová zaradené do skupín, pravdepodobne hľadáte jeden z nasledujúcich princípov: ne/párny počet slabík, pomer samohlások a spoluhlások, počet dĺžňov/mäkčeňov a podobne.
  • Slovná zásoba… – dostávame sa k istému nedostatku, ktorý často prekvapuje rodičov. Žiaci nepoznajú slová ako: vyčnievať, papek, modifikovaný, aspekt, tasiť… Je vysoko pravdepodobné, že sa s týmito slovami už stretli pri čítaní, pozeraní či počúvaní rôznych médií a aj medzi ľuďmi. Dôvod, prečo toto slovo nepoznajú je ten, že nemali šancu ho sami použiť. Krátkodobá stratégia, ako si zlepšiť slovnú zásobu síce neexistuje, no dlhodobou stratégiou je nechať deti rozprávať a dať im priestor skúšať nové slová.

Napríklad: Uveď synonymum k slovu vyčnievať…

Všeobecné chyby v písaní prijímacích testov

  • Lipnutie na poradí riešenia – ak úlohu neviete vyriešiť, bude najlepšie, ak ju jednoducho preskočíte a vrátite sa k nej po vyriešení ostatných úloh v prijímacom teste. Pri preskakovaní úloh si však dajte pozor, aby ste tiež vynechali miesto v odpoveďovom hárku.
  • Negatívne formulované otázky – asi najväčšia klasika chýb v akýchkoľvek testoch. Otázka označ, čo vyplýva / nevyplýva, čo súvisí / nesúvisí. Na tento typ chyby sú žiaci opakovane upozorňovaní, no aj napriek tomu sa jedná o takmer najčastejšiu chybu. Ako takejto chybe predísť? Naučte sa podčiarkovať informácie v zadaní. Jednoducho vždy počas čítania zadania dbajte na to, aby ste si dôkladne podčiarkli, čo od vás vyžadujú. V niektorých testoch býva zápor v zadaní podčiarknutý či inak zvýraznený. V takom prípade si ho pokojne podčiarknite / zakrúžkujte znovu, budujete tým dobrý návyk.

Napríklad: Odhaľte princíp rozdelenia a rozhodnite, ktoré z nasledujúcich miest je zaradené do nesprávnej skupiny…

  • Vyhýbanie sa dlhým zadaniam – dlhé zadanie (3 alebo viac riadkov), prípadne grafické zadanie je pre žiakov veľkým strašiakom. Riešenia takýchto úloh sú však často mimoriadne jednoduché, no žiaci sa do nich jednoducho nepustia. Nebojte sa toho.

Napríklad: Slovo nazveme ľahké, ak obsahuje iba spoluhlásky, alebo má menej ako päť písmen. Slovo nazveme pomalé, ak má viac ako šesť písmen, alebo sa začína samohláskou. Isté slovenské slovo je náhle a obsahuje 4 písmená. Z uvedeného vyplýva, že toto slovo je…

Ako riešiť úlohu, keď neviete ani „zaťať“?

  • Dosadzovanie jednotlivých možností – pokiaľ to charakter úlohy umožňuje, niekedy nie je nutné riešiť ju celú, ale postupne dosadiť jednotlivé možnosti a určiť, či spĺňajú zadané podmienky.
  • Vylučovacia metóda – na prijímačkách mávajú žiaci štandardne na výber zo štyroch možností. Aj keď nie vždy viete správnu odpoveď, je možné ju vyvodiť tzv. vylučovacou metódou. To, čo určite nie je správna odpoveď si vyškrtnite (vylúčte) a zaoberájte sa už iba tým, čo by mohla byť správna odpoveď. Vylučovacia metóda je veľmi vzácna a často opomínaná metóda riešenia testu, ktorá zvýši pravdepodobnosť, že odpoveď, ktorú napokon označíme, bude správna.
  • Žiadna odpoveď vs. tipovanie – prijímacie testy na bilingválne gymnázium sú štandardne bodované tak, že za správnu odpoveď je udelený 1 alebo viac bodov, za nesprávnu odpoveď 0 a za žiadnu odpoveď tiež 0. Takéto bodovanie testu znamená, že pokiaľ na otázku neodpoviete, dostanete rovnaký počet bodov, ako keď odpoviete nesprávne, čo naznačuje, že sa vám vždy oplatí tipnúť si správnu možnosť. V kombinácii s vylučovacou metódou môže byť pokojne šanca na správne tipnutie až 50%.

Veríme, že rady našich skúsených lektoriek a lektorov vám aspoň čiastočne na prijímacích pohovoroch pomôžu. Budeme tiež radi, ak nám pošlete vaše tipy, ako si s niektorými úlohami poradiť.

× Potrebujete poradiť?