Od roku 2027 sa žiaci ôsmeho ročníka už nebudú môcť hlásiť na päťročné bilingválne gymnáziá. Budú si musieť počkať na deviaty ročník. Na prvý pohľad to môže pôsobiť logicky – no ako tím, ktorý denne pracuje s motivovanými žiakmi, si myslíme, že táto zmena môže spôsobiť viac škody než úžitku.
Ako znie logika tejto zmeny?
Zástancovia tvrdia, že:
- sa nenaruší kolektív deviatakov na ZŠ,
- silnejší žiaci potiahnu slabších,
- výsledky Testovania 9 budú lepšie,
- zvýšia sa počty miest na gymnáziách.
Hoci možno z pohľadu systému niektoré z týchto bodov dávajú zmysel, skúsenosť z praxe je iná. My v Cielene sa dlhodobo venujeme príprave žiakov na osemročné, bilingválne aj štvorročné gymnáziá. A vidíme, čo prijímačky pre ôsmakov v skutočnosti znamenajú.
Prijímačky ako motivácia, nie prekážka
Každý rok stretávame desiatky ôsmakov, ktorí sú jazykovo nadaní, zvedaví a odhodlaní pracovať na sebe. Príprava na prijímacie pohovory nie je len o testovaní vedomostí – pre mnohých z nich predstavuje prvý veľký cieľ. A práve ten im často pomáha zvládnuť náročnejší ročník, udržať si záujem o učenie či prekonať vlastné limity.
Zrušenie tejto možnosti však môže viesť k viacerým negatívnym dôsledkom:
Čo môžeme očakávať?
- Strata motivácie v 8. ročníku:
Prečo sa snažiť, keď sa aj tak nemôžem nikam hlásiť? - Príprava bez cieľa:
Žiaci prídu o skúsenosť s prijímačkami, spätnú väzbu, porovnanie sa s rovesníkmi z iných škôl. Testovanie 9 prichádza až neskoro na to, aby reálne pomohlo. - Najlepší zostanú, aj keď by mohli napredovať:
Prečo by tí najšikovnejší mali zostať na základnej škole len preto, že iní nie sú pripravení? Naozaj to motivuje obe strany? - Znížený záujem o bilingválne gymnáziá:
Prečo by sa deviataci hlásili na päťročné štúdium, keď iné stredné školy končia za štyri roky?
Nie je príliš skoro
Často počúvame, že ôsmaci sú ešte príliš mladí na takéto rozhodnutie. Naša skúsenosť hovorí inak. Jazykové nadanie, chuť pracovať navyše či zvedavosť sú zreteľné už v tomto veku.
Ak má systém niečo robiť, tak podporiť tieto deti – nie im zatvárať dvere.
Rodičia to budú mať ťažšie
Každý rodič ôsmaka vie, aké náročné je udržať zdravú motiváciu a záujem o učenie.
Doteraz tu bol jasný cieľ – prijímačky.
A ten motivoval aj priemerných žiakov. Bez neho bude ôsmy ročník pre mnohých len prečkávanie.
Čo si myslíme v Cielene?
Pripravujeme žiakov na všetky typy gymnázií už viac než desať rokov. Vidíme, ako dokáže príprava posilniť sebavedomie, zlepšiť prípravu v domácom prostredí, naučiť dieťa systematickejšiemu učeniu aj pomôcť objaviť vlastné silné stránky.
A preto:
👉 Veríme, že ôsma trieda je legitímny čas na výber bilingválneho smeru.
👉 Veríme, že motiváciu netreba odkladať – ale podporovať.
👉 Veríme, že vzdelávací systém by nemal rušiť príležitosti, ale ich rozširovať.
Testovanie 9 bude mať lepšie výsledky, ale je to cieľ?
Zmena možno pomôže v číslach Testovania 9 – ale uškodí tým, ktorí dnes do učenia vkladajú najviac.
Vyzývame preto kompetentných, aby sa na túto tému pozreli aj očami rodičov, učiteľov a samotných detí.