Pomocou čítania a písania získavame množstvo informácií a sú nevyhnutnou potrebou aj v spoločenskej komunikácii. Preto by sme poruchám učenia mali priamo čeliť a nie ich ignorovať.

Treba si uvedomiť, že akýkoľvek problém s učením, zaostávanie a nestíhanie dieťaťa negatívne vplýva na jeho budúci vzťah k vzdelávaniu a škole ako inštitúcii. Nástup dieťaťa do školy je stresujúca záležitosť, a to nie len pre dieťa, ale aj pre rodiča.  Práve ten je osobou, ktorá môže pomáhať dieťaťu vytvoriť si správne učebné návyky.

Pokiaľ hľadáte rýchly univerzálny návod pre pomoc s poruchami učenia, nič také neexistuje. U každého žiaka sa poruchy učenia prejavujú inak, dôležitý je individuálny prístup. Treba dieťaťu poskytnúť dostatok času na to, aby si osvojilo a dostatočne precvičilo zručnosti. Rozhodne netreba prechádzať na ťažšie úlohy, pokiaľ dieťa nezvláda tie na nižšej úrovni.

Veľmi dôležitým faktorom je pozitívna motivácia dieťaťa. Nehovorte mu a neukazujte mu, čo nevie, stavajte na tom, čo už zvláda.

DYSKALKÚLIA

Už od začiatku je matematika úzko prepojená s procesom abstrakcie. Dieťa musí prestať vnímať len viditeľné vlastnosti predmetov, musí chápať spoločné vlastnosti skupín. A keď sa k tomu pritrafí neschopnosť porozumenia pojmosloviu v matematike, či písania matematických znakov, ako sa môže asi dieťa cítiť?

Dyskalkúlia môže byť spojená aj s problémom v čítaní a porozumení textu. Riešenie slovných úloh býva v takom prípade veľmi ťažké. Dieťa nedokáže prečítať text úlohy s porozumením, nepochopí ani matematickú stránku úlohy a pokiaľ trpí aj dysgrafiou, nedokáže si ani správne zapísať výpočet príkladu.

Prejavy dyskalkúlie:

  • Dieťa nechápe pri sčítavaní možnosť prehodiť poradie,
  • Neistota a nespoľahlivosť pri vymenovaní číselného radu, násobkov,
  • Nechápe rozdiel medzi „2-krát viac“ a „o 2 viac“,
  • Môže čítať čísla opačne – 35 ako 53,
  • Môžu byť prítomné tvarové zámeny – 7 a 1, 9 a 6,
  • Nerešpektuje prednosť operácií násobenia a delenia,
  • Problémy s učením malej násobilky.

Ako s dyskalkúliou „bojovať“?

  • Nech dieťa myslí nahlas – komentuje všetky činnosti,
  • Kontrolujte postup a nesprávny krok ihneď opravte,
  • Automatizujte kroky.

Pomalé pracovné tempo ovplyvníme len ťažko – môže pomôcť zautomatizovanie a aj vyššia sebadôvera.

Postupy pre učiteľa, doučovateľa a rodiča:

  • Tolerujeme chyby vzniknuté zámenou znamienka,
  • Tolerujeme chyby z nesprávneho opísania čísla,
  • Ak má žiak problém s násobilkou, nech sa radšej pozrie do tabuľky ako by mal hádať,
  • Pri slovných úlohách s viaccifernými číslami poskytneme žiakovi kalkulačku alebo mu dáme menej príkladov, aby stihol všetky vypočítať,
  • Pred skúšaním mu dáme podobné príklady na domácu prípravu,
  • Tolerujeme „rátanie na prstoch“ a znížené pracovné tempo,
  • Hodnotíme len to, čo dieťa stihlo,
  • Ponechávame dlhší čas na rozmyslenie, nelimitujte časom riešenie úlohy.

CIELENE pomôže

Nestíhate sa doma s dieťaťom učiť, ale chcete mu poskytnúť možnosť pochopenia matematických úloh? Naši skúsení lektori vedia, ako správne prechádzať úlohy a počítať príklady spolu s Vaším dieťaťom. Rovnako prispôsobia tempo učenia jeho individuálnym potrebám a zabezpečia, aby Vaše dieťa nemalo medzery v učive, ktoré by v neskorších ročníkoch mohli viesť k výrazne väčším nedostatkom.

× Potrebujete poradiť?